A magyar autósok tudatosan választanak gumiabroncsot
Forrás: Gumipiac
Hazánk egyik gumiabroncs-forgalmazója, a Continental Hungaria Kft. legutóbbi fogyasztói magatartást vizsgáló kutatásából kiderül, hogy a magyarok többsége elsősorban az adott márka ismertségét, megbízhatóságát, és a gumiabroncs tulajdonságait veszi figyelembe a vásárlás során.
„Az ár, illetve az ár-érték arány csak a harmadik a döntést befolyásoló tényezők között, így kijelenthetjük, hogy a magyar autós egyre tudatosabb az abroncsválasztás tekintetében”- mutatott rá Rábai Dániel, a Continental Hungaria Kft. ügyvezető igazgatója. A reprezentatív, 1.500 fő személyes megkérdezésével végzett kutatás eredményeit a cég az iparág szereplői számára szervezett II. Continental Gumiabroncs Szakmai Konferencia kapcsán hozta nyilvánosságra.
A kutatás egyik legfontosabb tanulsága, hogy a végfelhasználók 28%-a a márka imázsát, ismertségét tartja a legfontosabbnak, amikor gumiabroncsot választ, de a megkérdezettek 27%-a az abroncs tulajdonságait közel azonos fontossággal emelte ki. A gumiabroncs tulajdonságai közül a válaszadók közel negyede a biztonságot tartotta a legfontosabbnak. Az ár kérdése csupán a harmadik az „erősorrendben”, ugyanis a megkérdezettek 24%-a tekinti az árat és az ár-érték arányt elsődleges tényezőnek a gumiabroncs vásárlásakor. A kutatásban részt vevők döntő többsége (80%) évente 1.000 és 15.000 km közötti távolságot tesz meg az autójával. Ezen belül több mint egyharmaduk 5.000 és 9.999 kilométert vezet, míg minden negyedik autós 10.000 és 15.000 km közötti utat tesz meg átlagosan egy évben.
A többség nincs tisztában a minimális profilmélységgel
A Continental kutatása szerint a magyar autósok átlagosan 5,2 év után cserélik le abroncsaikat. A felmérés arra is kereste a választ, hogy a vásárlók tisztában vannak-e azzal, hogy mekkora profilmélységnél kell lecserélni a gumiabroncsokat. A válaszadók egyharmada úgy nyilatkozott, hogy fogalma sincs, mennyi az előírt minimális profilmélység, míg szintén egyharmaduk azt válaszolta, hogy 1 mm-es mintázati mélységnél kell lecserélni az abroncsokat. „Annak ellenére, hogy az abroncsválasztáskor egyre tudatosabbak vagyunk, az eredmény elgondolkodtató. Főleg, ha figyelembe vesszük, hogy a téli és a nyári mintázat esetén egyaránt 1,6 mm a törvényileg előírt minimális mintamélység. Ugyanakkor egy téli abroncs 4 milliméteres profilmélység alatt már nem képes teljes mértékben betölteni szerepét”, jegyezte meg Rábai Dániel.
Jó döntéseket spontán?
A Continental felmérése rámutatott, hogy a vásárlók többsége spontán dönt a gumiabroncs-vásárlás során. A kutatásban részt vevők 40%-a egyszerűen felkeresi a hozzá legközelebb található abroncskereskedőt és a helyszínen dönti el, hogy melyik gumiabroncsot vásárolja meg. Minden negyedik autós előre kiválasztott kereskedőhöz, vagy műhelybe látogat el, de döntését szintén helyben hozza meg. Viszont a válaszadók 18%-a előbb meghozza döntést az abroncsot illetően, és csak ezután keresi meg a számára megfelelő kereskedőt.
Nőtt az internet szerepe
A fogyasztói szokásokat vizsgáló kutatás kimutatta, hogy az internet fontos szerepet játszik az információszerzésben, de a vásárlás még általában kereskedőnél történik. A legtöbb válaszadó (40%) azonban azért nem döntene a világhálón történő vásárlás mellett, mert kényelmetlennek tartotta volna az interneten beszerzett abroncsok felszereltetéséhez külön szervizt is keresni. Emellett az internetes vásárlással szemben szintén gyakran felhozott érv volt, hogy a válaszadók egy része (17%) nem szeretné kiadni online saját bankkártyájának adatait. „Érdekesség ugyanakkor, hogy egy ugyancsak jelentős hányad (17%) úgy nyilatkozott, hogy elsősorban azért nem venne gumiabroncsot a világhálón, mert nincs akkora árkülönbség az interneten, valamint a kereskedőknél megvásárolható termékek között”- hívta fel a figyelmet a Continental Hungaria Kft. ügyvezető igazgatója.
Előremutató fejlesztések
A Continental kezdeményezőként lép fel a jövő autóipari trendjeinek alakításában. Innovatív megoldásaival a folyamatos, magas minőségű, de fenntartható fejlődést támogatja, gyártási folyamatainak állandó optimalizációjával pedig hozzájárul a környezetre gyakorolt hatások folyamatos csökkentéséhez. A Continental ezért az aacheni székhelyű Fraunhofer Biológiai és Ökológiai Intézettel közösen olyan gumiabroncsok kifejlesztésébe kezdett, melyekben a hagyományos módon nyert kaucsuk a pitypang nedvéből nyert alapanyaggal helyettesíthető. „Az így készülő gumiabroncsok tesztelése már folyamatban van. Elképzelhető, hogy a Continental a közeljövőben jelentős előrelépést tesz a környezetbarát alapanyagú abroncsok szériagyártásának elindításában”, emelte ki Rábai Dániel.