Tudnivalók a gumiabroncs címkézésről
A személyautó és kisteherautó abroncs címkézésére vonatkozó előírások 2012. november
1-től válnak hatályossá a 1222/2009/EK Európai Uniós rendelet értelmében.
Ez a rendelet jelentős előrelépést jelent a gumiabroncsok biztonságával
kapcsolatos ügyfél tájékoztatás (fékezés nedves útburkolaton), valamint
a gumiabroncsok környezetre gyakorolt hatása terén (gördülési ellenállás és külső gördülési zaj).
A gumiabroncsok címkéjén megjelenő gra? ka ismerős lehet, mivel a
ezekkel a háztartási gépeken, és újabban a gépkocsikon is
találkozhattunk már. Milyen előnyökkel jár ez?
A címke jelöléseinek értelmezése
Üzemanyag-fogyasztás
A címke bal oldalán, az energiahatékonyság jelölésről olvasható le
a gumiabroncs üzemanyag-fogyasztásra és CO2 kibocsátásra gyakorolt hatása.
A gumiabroncsok a gépjárművek üzemanyag-fogyasztását körülbelül 20%-kal befolyásolják, elsősorban a gördülési ellenállás révén. A gördülési ellenállás csökkentése
ezért jelentősen hozzájárul a közúti szállítás energia-hatékonyságához, ezáltal csökkenti a CO2 kibocsátást. Gyakorlatilag a gumiabroncs gördülési ellenállásá
nak gépen történő mérése határozza meg, hogy az adott abroncs milyen energiahatékonysági osztályba sorolható.
Mi a különbség az A és G gumiabroncs besorolások között?
A gördülési ellenállás jelentős különbségei jelölik a különböző
gumiabroncs generációk között tapasztalható műszaki fejlődést.
Igen fontos különbség jelentkezik egy A osztályú gumiabronccsal és egy G osztályú gumiabronccsal szerelt
gépjármű üzemanyag-fogyasztásában, körülbelül
0,5 liter 100 kilométeren.
Körülbelül 80 liter üzemanyag takarítható meg éves szinten (évi 15 000 kilométer futásteljesítménnyel számolva)
Évente több mint 100 € / takarítható meg benzinmotoros személygépkocsi esetén (1,30€ / liter üzemanyagárral számolva)
Nem csupán anyagi előnyökkel jár mindez a fogyasztó számára, hanem jelentős mértékben hozzájárulhat a
környezet védelméhez is, mivel a CO2 kibocsátás is 12 g/km értékkel csökken
Fékezés nedves útburkolaton
A címke jobb oldalán látható skála a gumiabroncs nedvesútburkolaton jelentkező fékezési teljesítményét mutatja.
A méréseket a gépjárművön az Európai Uniós rendeletben
meghatározott jellemzők alapján (sebesség, útburkolat típus,
víz mélysége, hőmérséklet...) végzik el.ÎA gumiabroncs értékét úgy határozzák meg, hogy az elért
eredményt összevetik a referencia gumiabroncs értékével.
Mi a különbség az A és G gumiabroncs besorolások között?
(ennél a közlekedésbiztonsági teljesítmény kategóriánál nem használják a G jelölést)
Nedves útburkolaton egy A és egy F besorolású gumiabronccsal
szerelt gépjármű fékútja között a különbség több, mint 10 méter.
Ez a távolság egy gépjármű hosszának a kétszerese.
Külső gördülési zaj
A gördülési zaj a kellemetlenségek egyik fő forrása. A címke alsó részén látható a gumiabroncs által kibocsátott külső gördülési zaj (nem a sofőr által érzékelt belső gördülési zaj) decibelben kifejezett értéke.
Minimumszintek
Ez az Európai Uniós rendelet fejleszteni kívánja a fenti három teljesítmény terén a piacot. Emellett 2012.
november 1-től további intézkedést is bevezetnek javítandó a gumiabroncsok teljesítményét, és ettől a dátumtól kezdve nem engedélyezik a gumiabroncs gyártók számára, hogy G gördülési ellenállási osztályba, illetve F
nedves útburkolaton való fékezési osztályba sorolt gumiabroncsokat homologizáljanak, továbbá az ilyen abroncsok értékesítését 2014. november 1-től be is tiltják (a gördülési zaj határértékeket hasonlóképpen szigorítják).