gumipark.hu logó

Tudnivalók a gumiabroncs címkézésről

A személyautó és kisteherautó abroncs címkézésére vonatkozó előírások 2012. november 1-től válnak hatályossá a 1222/2009/EK Európai Uniós rendelet értelmében.

Ez a rendelet jelentős előrelépést jelent a gumiabroncsok biztonságával kapcsolatos ügyfél tájékoztatás (fékezés nedves útburkolaton), valamint a gumiabroncsok környezetre gyakorolt hatása terén (gördülési ellenállás és külső gördülési zaj).

A gumiabroncsok címkéjén megjelenő gra? ka ismerős lehet, mivel a ezekkel a háztartási gépeken, és újabban a gépkocsikon is találkozhattunk már. Milyen előnyökkel jár ez?

A címke jelöléseinek értelmezése

Üzemanyag-fogyasztás

A címke bal oldalán, az energiahatékonyság jelölésről olvasható le a gumiabroncs üzemanyag-fogyasztásra és CO2 kibocsátásra gyakorolt hatása.

A gumiabroncsok a gépjárművek üzemanyag-fogyasztását körülbelül 20%-kal befolyásolják, elsősorban a gördülési ellenállás révén. A gördülési ellenállás csökkentése ezért jelentősen hozzájárul a közúti szállítás energia-hatékonyságához, ezáltal csökkenti a CO2 kibocsátást. Gyakorlatilag a gumiabroncs gördülési ellenállásá nak gépen történő mérése határozza meg, hogy az adott abroncs milyen energiahatékonysági osztályba sorolható.

Mi a különbség az A és G gumiabroncs besorolások között?

A gördülési ellenállás jelentős különbségei jelölik a különböző gumiabroncs generációk között tapasztalható műszaki fejlődést.

Igen fontos különbség jelentkezik egy A osztályú gumiabronccsal és egy G osztályú gumiabronccsal szerelt gépjármű üzemanyag-fogyasztásában, körülbelül 0,5 liter 100 kilométeren.

Körülbelül 80 liter üzemanyag takarítható meg éves szinten (évi 15 000 kilométer futásteljesítménnyel számolva)

Évente több mint 100 € / takarítható meg benzinmotoros személygépkocsi esetén (1,30€ / liter üzemanyagárral számolva)

Nem csupán anyagi előnyökkel jár mindez a fogyasztó számára, hanem jelentős mértékben hozzájárulhat a környezet védelméhez is, mivel a CO2 kibocsátás is 12 g/km értékkel csökken

Fékezés nedves útburkolaton

A címke jobb oldalán látható skála a gumiabroncs nedvesútburkolaton jelentkező fékezési teljesítményét mutatja.

A méréseket a gépjárművön az Európai Uniós rendeletben meghatározott jellemzők alapján (sebesség, útburkolat típus, víz mélysége, hőmérséklet...) végzik el.ÎA gumiabroncs értékét úgy határozzák meg, hogy az elért eredményt összevetik a referencia gumiabroncs értékével.

Mi a különbség az A és G gumiabroncs besorolások között?
(ennél a közlekedésbiztonsági teljesítmény kategóriánál nem használják a G jelölést)

Nedves útburkolaton egy A és egy F besorolású gumiabronccsal szerelt gépjármű fékútja között a különbség több, mint 10 méter. Ez a távolság egy gépjármű hosszának a kétszerese.



Külső gördülési zaj

A gördülési zaj a kellemetlenségek egyik fő forrása. A címke alsó részén látható a gumiabroncs által kibocsátott külső gördülési zaj (nem a sofőr által érzékelt belső gördülési zaj) decibelben kifejezett értéke.


Minimumszintek


Ez az Európai Uniós rendelet fejleszteni kívánja a fenti három teljesítmény terén a piacot. Emellett 2012.
november 1-től további intézkedést is bevezetnek javítandó a gumiabroncsok teljesítményét, és ettől a dátumtól kezdve nem engedélyezik a gumiabroncs gyártók számára, hogy G gördülési ellenállási osztályba, illetve F nedves útburkolaton való fékezési osztályba sorolt gumiabroncsokat homologizáljanak, továbbá az ilyen abroncsok értékesítését 2014. november 1-től be is tiltják (a gördülési zaj határértékeket hasonlóképpen szigorítják).