gumipark.hu logó

ADAC téligumi-teszt 2014 - A kiindulópont

2014. október. 6.
Forrás: Autónavigátor

Melyik a legjobb idei téli gumi? Az ADAC tesztje már itt is van!

Kétféle méretben, összesen 28 téli és 4 négyévszakos abroncsot hasonlított össze az ADAC. Közülük 8 ajánlott.

 

Nálunk odébb még a havazás és a téligumi-szezon, de az ADAC már most, szeptember végén megjelentette téligumi-tesztjét.

Bár az idei évben leginkább botrányok és szavazás-manipulációk kapcsán lehetett hallani az ADAC nevét, meg kell jegyezni, hogy − a vizsgálatok szerint − teszteredményeit sosem hamisította a német autóklub. A szokásos tesztjeit pedig az évek óta megszokott rend szerint hozza, már szeptemberben megjelentette talán legfontosabb éves összevetését, a Warentest alapítvány szakembereivel közösen készített téligumi-tesztjét.

Idén nem vitték túlzásba, kétféle méretosztályba, a kisautókra jellemző 175/65 R14 és a Golf-osztályos 195/65 R15 méretben hasonlítottak össze méretenként 14 garnitúrát, a saját gumitesztjeinken is bevett 15 colosakból négy különböző négyévszakos gumit is vizsgáltak, hogy kijelenthessék: az még mindig szükségmegoldás, a télen és nyáron egyaránt sokat autózók számára ajánlott a két garnitúra abroncs és azok félévenkénti átszereltetése.

Kisautós, 175/65 R14 és a legnépszerűbbnek számító 195/65 R15 méretben, Ford Fiestával és Volkswagen Golffal tesztelt az ADAC.

Az ADAC szokás szerint vizsgálta száraz, nedves, havas és jeges úton is az abroncsokat, mérte elhaladási zajukat és kopásjellemzőiket is. A száraz úton mutatott jellemzőket 15, a nedves úton tapasztaltakat 30, a havas tudást 20, a jegest 10, a zajkomfortot 5, az üzemanyag fogyasztás befolyásolását és a kopásjellemzőket egyaránt 10 százalékkal súlyozta összértékeléséhez. A német autóklub pontozásában szokás szerint a kisebb pontszám jelenti a jobb eredményt.

 

http://www.gumipark.hu/doc/ADAC2014I.pdf 

 

Az itthon is legnépszerűbbnek számító 195/65 R15 méret több meglepetést is tartogat. A Continental ContiWinterContact TS 850 első helye nem az, szerintünk is nagyon jó modell, az ADAC mérései szerint kopása is minimális. Igazából a Bridgestone Blizzak − LM 001, a Dunlop SP Winter Sport 4D és a Semperit Speed-Grip 2 jó minősítése, a leginkább zaj tekintetében vérző Uniroyal MS plus 77 és az ugyancsak abban leggyengébb Yokohama W.drive V905 kielégítő minősítése is helyén van. Az új Michelin Alpin 5 hetedik helye azonban meglepetés, még akkor is, ha ez a gumi is zaj szempontjából kapott rossz, azaz magas pontszámot, de közben semmiben sem kiemelkedően jó, száraz úton pedig kifejezetten gyenge. A mezőny persze erős, a Hankook Winter i*cept RS (W442) és a Pirelli Snowcontrol Serie 3 (Winter 190) is a Michelin után szerepel, közülük nedves úton a Pirelli, szárazon a Hankook a legjobb. Ott alig gyengébb, ráadásul halkabb a 10. helyen lévő Kumho WinterCraft WP51, de igazából az már a még éppen kielégítő minősítést szerzett, 11. helyre került Kleber Krisalp HP2-vel együtt a futottak még kategória. Gyenge minősítésű a nedves úton elmaradó, fékezéskor túlcsúszó Matador MP92 Sibir Snow. A már rossznak talált Infinity Winter Hero INF 049, valamint az Achilles Winter 101 gumik is nedves aszfalton maradtak le leginkább. Megállapítható, hogy gumiból nem érdemes márkátlant venni, ugyanakkor a teszt szerint a Michelin friss abroncsa sem az igazi.

Meglepetés a kompakt szegmensben, a Michelin Alpin 5 zajosnak és száraz úton gyengének bizonyult, a hetedik helyre, a mezőny közepére szorult

Meglepetés a kompakt szegmensben, a Michelin Alpin 5 zajosnak és száraz úton gyengének bizonyult, a hetedik helyre, a mezőny közepére szorult

 

ADAC négyévszakos gumik tesztje 2014, 195/65 R15 T − eredmények

Helyezés

1.

2.

3.

4.

Modell

Falken EuroAll Season AS200

Vredestein Quatrac Lite

Kumho Solus HA31

Uniroyal AllSeasonExpert

ADAC értékelés

Gyenge (3,7)

Gyenge (4,0)

Rossz (4,8)

Rossz (4,8)

Ár (euró)

46-89

62-100

50-80

52-91

Száraz úton

2,5

4

4,8

4,8

Nedves úton

2,6

3,2

3,2

2,8

Havas úton

3,7

3,6

3,2

2,3

Jeges úton

2,8

2,4

2,4

2,3

Zaj

3,5

3,4

3,5

3,5

Fogyasztás

2,7

1,9

2,6

2,3

Kopás

3

2,5

2,5

3

(A kisebb pontszám jelenti a jobb eredményt)

Hóban csak a dedikált téli gumi tud jól teljesíteni, a négyévszakosakkal nem csak télen, nyáron sem ajánlott próbálkozni, egyelőre nincs olyan gumiabroncs, ami képek lenne fagyban és kánikulában is jól teljesíteni

 

Hóban csak a dedikált téli gumi tud jól teljesíteni, a négyévszakosakkal nem csak télen, nyáron sem ajánlott próbálkozni, egyelőre nincs olyan gumiabroncs, ami képek lenne fagyban és kánikulában is jól teljesíteni.

A téli gumi azonban − főként hóban − tapasztalataink, meg persze az ADAC mostani tesztsorozata szerint is mindenképp jobb, mint a minden lében kanál négyévszakosak. Utóbbiakból is összevetettek négy sorozatot a németek. A Falken EuroAll Season AS200 és a Vredestein Quatrac Lite "csak" gyenge, a Kumho Solus HA31 és az Uniroyal AllSeasonExpert rossz bizonyítványt kapott. A Falken igazából csak havas úton, zaj és kopás szempontjából maradt el a jobb abroncsoktól. A keveset és hóban nem autózóknak utóbbi ajánlható, a gyakrabban és többet, nem mindig odázhatóan, tehát akár hóban-fagyban is közlekedőknek inkább a két gumigarnitúra, leginkább jó minősítésű téli gumi vásárlása ajánlott. Az ADAC tesztje után idén is jön majd saját, a mogyoródi Tanpályán a nonstopgumi.hu csapatával együttműködésben készített saját téligumi-tesztünk, azaz valóságtesztünk is, hogy megmutassuk: hazai aszfalton, saját (igen precíz) mérésünk szerint a tesztelt gumikkal milyen úton lehet megállni száraz, nedves, vagy akár jeges aszfalton.